13 Haziran 2014 Cuma

Daha az, daha da

Geçen gün The Minimalists'ten bir mail geldi: son yazılarında güzel bir hatırlatma yapmışlar. Derler ki


Minimalizm diyince sadece atmak, azaltmak, vazgeçmek vs geliyor. Oysa bu eksik bir tanım. Tabii ki fazlalıklardan kurtulmak bunun bir parçası ama temel noktası eşyaya odaklanmak değil. Odak noktası, daha fazla için yer açmak. Neyin mi daha fazlası? daha fazla zaman/ tutku / deneyim / gelişim / katkı / mutluluk / özgürlük. Evimizdeki ya da hayatımızdaki fazlalıklardan arınmak işte tüm bunlara yer açmak için bir araç.

Konu dışı: Yeni annelerin sosyal hayat çıkmazı ve Sinebebe

Bir filme gittim ve tüm hayatım değişti.

Doğum yaptığım gün bir arkadaşım whatsapp'tan bir foto yolladı, bir ilan. Mart sonu ve Nisan basında olacak bir anne-bebek film gösterimi. Henüz 10gunluk olacak bebeğimle gitmeyi hayal bile edemedim ama Sinebebe ismini de aklıma kazıdım. Kaan 1 ayını devirdiğinde günlük rutinimizin içinde her gün sokağa çıkmak, bazen bir kafede oturmak yerini almıştı. Artık gözüm yükseklerdeydi. Ben de sinemaya gitmek istiyordum. İnternette Sinebebe diye çok aradım ama tek bulabildiğim bloglarda çıkan basın bülteninden çıkma basma kalıp haberlerdi. Artık anneler de sinemaya gidebilecek, bebeklere özgürlük vs vs. Bir tanecik bile "Ben gittim çok da güzeldi, bir dahaki de şu tarihteymiş" diye bilgi bulamadım. Biraz da ondan bu kadar detaylı anlatışım.

Derken Sinebebe'yi Başka Sinema düzenliyor madem, her şeyin cevabı da Twitter'da ise ordan yazayım dedim ve Bingo! Bir sonraki seans 15 Mayıs cevabı aldım. Keske nerde olduğunu da ya da ayrıntılı bilgiyi nerden bulacağımı da yazsalardı(hep övmek olmaz, biraz da eleştiri). Sonuçta Facebook'a da bakayım dedim ve ordan yerleri öğrendim. 15 Mayıs'taki film gösterimi Moda Sahnesi'ndeydi. Ancak yer pek doğru bir seçim değil. Sinema salonu altta. Arabalarla inmek çok zor ( ki herkes bebek arabasını yukarıdaki kafede bırakmıştı zaten). Genel tavır hoş olsa da bilet alırken gişedekilerin konudan pek bir uzak olmaları enteresandı.
Seans sonrası yüzler gülüyor


5 anne olarak Lunchbox isimli bir Hint filmi izledik. Benim dışındaki 4 anne ve bebekleri beraber gelmişlerdi. Sonra sağ olsunlar beni de aralarına aldılar, tanıştık. Aralarında bir whatsapp grubu vardı, beni ona eklediler ve sayelerinde bir anne olarak bebeğimle tek yapabileceğim şeyin sokağa çıkıp iki tür atıp dönmekte sınırlı olmayacağını keşfettim.




O annelerden en bizi organize edeni eşiyle kafa kafaya verip bir de site kurdu: www.kadikoyanneleri.com. Sitenin içinde sitenin kuruluş amacı vs her şey tüm detayıyla yazıyor zaten. Çok güzel bir lokal hareket. Aslı biz annelerden de aldığı konuk yazılarla, çevrede gerçekleşen etkinlikleri bildirerek, bebek dostu mekanları tanıtarak dolu dolu bir site oluşturuyor gün be gün.

Bugün yine bir Sinebebe seansı vardı. Capitol ve Avrupa yakasında durum nasıldı bilmiyorum ama Rexx sinemasında sadece Kadıköy anneleri vardı.

Bu yazıdan 3 elma düşmüş. Biri böyle güzel bir fikirle annelere sinema keyfi yaşattığı için Başka Sinema'ya ( daha çok seans istiyoruz ve de bu iki film de harikaydı diyoruz)
Biri kapısı herkese açık olan, annelerin sosyalleşmesine uğraşan Kadıköy Anneleri'ne.
Sonuncusu da varlıklarıyla hayatımıza mutluluk, neşe katan ama bir yandan da bizi sudan çıkmış balığa çeviren bebeklerimize.

Son olarak bu da benim Kadıköy Anneleri'ndeki yazım :
Arkadaşların hayatımızdaki yerini sorgulamaya gerek yok sanırım. Hayatın her evresinde sevincimizi hüznü onlarla yaşıyor ve birçok zaman onlardan destek alıyoruz. İlk cocuğa hamileliğinizde, eğer rahat geçiyorsa sadece ufak kısıtlamalarınız olduğu için hayatınız çok etkilenmese de doğumla birlikte sosyal hayat kavrami bir sure rafa kalkıyor. Sanki tüm hayat evde geçecek gibi geliyor
 Gerisi için : http://kadikoyanneleri.com/2014/06/sosyal-hayat-cikmazi/

4 Haziran 2014 Çarşamba

Temellere geri dönüş: Sadeleşme için 15 öneri

Bugün biraz temel bilgileri hatırlayalım istedim. Minimalizmin, sadeleşmenin temelinde decluttering yatıyor yani evdeki yığınların temizlenmesi- derlenip toplanması.

En sevdiğim sitelerden biri olan zenhabits.net'te 2007 tarihli bir gönderi var. Acaba ben nasıl yapabilirim diye düşünenlere paket program değerinde.

  1. Her gün 15 dk ayırın: Her gün sadece 15 dk ayırarak yavaş gelse bile ne kadar ilerleme göstereceğinize inanamazsınız.
  2. Eve sürekli yeni şeyler almayın. Sadeleşmeye başlamadan önce evi doldurma alışkanlığınızı durdurmayı deneyin.
  3. Sadeleşme yolunda ayırdığınız eşyalardan uygun olanları birilerine verin/ bağışlayın, böylece ayırdığınız eşyalar da boşa gitmemiş olur.
  4. Ufak bir tablo yaparak hedefinizi görselleştirin— günlük ya da haftalık yapabileceğiniz bu tablolarda x gün salon, y gün banyo; bugün eşyaları kenara ayır, yarın eşyaları ayrıştır gibi hedefi netleştirip kendiniz için kolaylaştırabilirsiniz.
  5. Kapının köşesinden başlayıp tüm odayı dolanın. Önce ortalıktaki şeyleri ayırın, masa üstleri vs gibi. Sonra 2. bir tur atıp bu sefer daha derine inin (dolaplar, çekmece içleri)
  6. Bir şey yapmak için mutfağa girdiğinizde mutfağı toparlayın. Buzdolabına bakmayı unutmayın.
  7. Bir şey aldıysan 2 tanesinden kurtulun.  Ne zaman yeni bir şey alsanız 2 eski şeyle vedalaşın. .
  8. Depo yerinizi küçültün. Depo alanı küçük olursa içine doldurulacak şey de az olur.
  9. Giysi kuralı: Bir giysiyi 6 aydır giymediyseniz başka birine verin.
  10. 1 yıl kutusu: Kenara ayırdığınız ya da ayırmak istediğiniz ama evden çıkarmaya elinizin gitmediği eşyalar için bir kutu bulun ve bunları bu kutuya koyun. Kutunun ağzını kapatıp üzerine bir sene sonrasının tarihini yazın. Eğer bir yıl içinde o kutuyu hiç açmak zorunda kalmadıysanız içindekilere de ihtiyacınız yok demektir.
  11. Her seferinde bir odada çalışın. Bir yeri bitirmeden diğerine atlamayın!
  12. Alışverişe gittiğinizde bir şey almak isterseniz önce not edin. Bu sizi biraz yavaşlatacaktır. Sonra düşünün: gerçekten ihtiyacım var mı?
  13. Eşyaların sadece eşya olduğunu hatırlayın. Değer onların kendisinde değil sizin duygularınızdadır.
  14. Eşyaları elden geçirirken güvendiğiniz bir tanıdıktan yardım alın. Onlar sizin eşyalarınıza karşı duygusal bir bağ kurmadıkları için daha objektif olacaklardır.
  15. Arkadaşlarınıza eşya vermekten çekinmeyin: Okuduğunuz kitaplar, oyun setiniz... Kullanılabilir ve temiz durumdaki şeyleriniz için arkadaşlarınıza öneride bulunun.

Gerçekten işe yarayacak babyshower hediye fikirleri

Bir arkadaşınız, tanıdığınız ya da aile üyesi bebek bekliyor. Babyshower yapacak ancak liste yayınlamamış. Siz de çocuğunuz olmadığı için ne lazım bir fikriniz yok. Bebek pastası gibi zahmeti ya da hediye çeki gibi bir şeyle değil ihtiyacı olacak elle tutulur bir hediye ile gitmek isiyorsunuz. Lütfen bir takım yeni doğan body seti almayın. İşte benden pratik hediye önerileri:

1. Bir babywearing ürünü: kanguru değil. Pouch ya da wrap sling ya da bir mei-tai. Fiyatı 100-150 TL arasında değişiyor. Tek ya da bir arkadaşlar birleşip alabilirsiniz. 

2. Body kadar klasik bir hediye de battaniyedir. O battaniyeyi bırakın ve yerine bir (hatta 2 paket) müslin örtü seti alın. Gerektiğinde battaniye olarak da kullanırlar merak etmeyin. 

3. Sadece hamileler değil bebekler ve emziren anneler de ilaç kullanma konusunda sıkıntılıdırlar. Annelerde baş ağrısı, bebelerde diş ağrısı gibi sorunlar için doğal bir yöntem olan kehribar kolye. 

4. Yine bir kaç kişi (hatta çok kişi ) birleşip alınabilecek bir hediye de bebek fotoğraf çekimi. Yeni doğan bebekler için doğumdan sonra 1 ay içinde yapılmak üzere fotoğrafçı id anlaşılabilir. 

5. Bebeklerin burnu pek tıkanıyor. İçinde bol bol serumfizyolojik ve bir nazal aspiratör olan bir burun bakım seti hazırlayabilirsiniz. 

6. Doğum yakınsa süt yapsın diyerek bir emzirme sepeti hazırlayabilirsiniz. İçine anneler için süt yapan çayların yanı sıra emziriken acıkacak anne için kuru meyve, taze fındık ceviz badem, her yerde  rahatça emzirebilsin diye bir emzirme önlüğü koyabilirsiniz. 

7. Annenin yakınlarında uygun bir merkez varsa ona bir saatlik emzirme koçluğu ya da bebek masajı öğrenme dersi hediye edebilirsiniz. 

8. Kundaklamak yeniden in. Bebekler sıçrayıp uykularını bölmesin diye yarım kundak yapılmaları öneriliyor. Hazır kundaklardan alabilirsiniz. 



Minimalist annenin vazgeçilmezi : Müslin örtüler

Müslin bezler her anne tarafından keşfedilmeli. Ben önce bir 6'lı set almıştım, üzerine bir de 2'li daha aldım. İlk aldığım set Mothercare'den açık sarı bir setti. Diğerini ise Pratik Anne'den aldım. Onlar daha renkli. Ne yalan söyleyeyim mothercare'inki daha doğal geliyor bana, bu kadar doğal bir bezin bu kadar canlı renklerde olması değişik geliyor belki de fikir olarak.

Bu çok işlevli bezlerin kullanım yerlerini Pratik Anne firması çok güzel özetlemiş. Ben de ordan alıp yazıyorum. Bir bez, bin marifet:
- Ter ve ağız bezi
- Banyoda yıkama bezi
- Gaz çıkarırken omuz örtüsü
- Emzirme önlüğü
- Alt değiştirme örtüsü
- Yemek yerken önlük
- Banyodan sonra nem bezi
- Denizden sonra havlu
- Güneş ve rüzgara karşı battaniye
- Bebek bezine ilave kat
- Ana kucağı ve puset için baş altı örtüsü

Minimalist annelere en güzel hediye

Bu blogu ilk açtığımda ortada bırakın çocuğu bir evlilik bile yoktu. Ve o ilk yazımda biraz da kulaktan dolma bilgilerle minimalist hediye fikirleri verirken öneri listesini "çocuk bakmak" diye bitirmiştim. Ne kadar değerli bir tavsiye verdiğimi şimdi anlıyorum:)

Ben şanslı yeni annelerdenim, annem yakınımda. Gündüz ya da gece çocuğumu bırakabiliyorum ama etrafımda ailesi uzakta olan anneler var. Bebeği/çocuğu ister küçük ister büyük olsun her anne yardıma ihtiyaç duyar. O yüzden yeni doğum yapmış bir arkadaşınıza gidecekseniz işte size manevi hediye önerileri:

Yakın arkadaşlar için

1. Bebeğine bakayım sen de bir tür at gel istersen, kuaföre git yürüyüşe çık.
2. Bebeğini doyur ve bana bırak ben oyalarım, uyuturum, sen de uyu( özellikle ilk 40 gün altın değerinde bir öneri olur)
3. Yapılacak ütü var mı?

Eğer çok yakın değilseniz bu öneriler biraz fazla samimi geliyorsa herkeste işe yarayacak bit şey: yemek yapın. Annenin iyi beslenmeye ihtiyacı var. Eğer aile desteği yoksa emzirme-alt değiştirme maratonunda hele de bebeğin düzeni tam oturmamışken yemek yapmak çok isabetli bir yardım/ hediye.

Yemek yapıp götürebilirsiniz, buzlukta saklanıp yemek yokken indirilebilecek pratik şeyler yapabilirsiniz, gidip orda yemek hazırlayabilirsiniz.

Bonus: Anneden bebeği bir 15-20dk alarak onun bir öğünü sakince yemesine yardımcı olabilirsiniz.