25 Ekim 2017 Çarşamba

Evinizi derli toplu tutmak için günlük 7 alışkanlık



Marie Kondo’nun kitabında bana en ilham veren (ama uygulamakta da bir o kadar zorlandığım ) öneri “Her şeyin bir yeri olmalı. Her akşam eve geldiğinde çantanı boşalt ve çantandaki her şeyi yerli yerine koy” olmuştu. Ben normalde koca koca çantalarında her gün dünyayı taşıyan o kadındım hamileliğe kadar. Bu aralar uzun süre ağır eşyalar taşımak belimi zorladığı için küçücük bir çantada sadece ihtiyacım olan en temel şeyleri taşıyorum yanımda, eğer işe gidiyorsam bir de bez çantam oluyor günlük meyve, kitap vs taşımak için –aslında galiba hala dünyayı taşıyorum ama ikiye bölüyorumJ- haftasonu ise oğlumun yedek eşyaları vs için bir sırt çantam oluyor. Sonra da bu çantaları zamanında adam akıllı boşaltmadığım günlerde alakasız şeyler günlerce yanımda sürükleniyor.

Sadece çantanızı boşaltmak yeterli değil tabii. Evinizi sadeleştirdikten sonra o halde tutabilmek için 7 önemli alışkanlığı paylaşmak istiyorum sizinle. Becoming Minimalist’in yazısından kendi notlarımla derlediğim bu yazı günlük bazda evinizi derli toplu tutmak için çok işinize yarayacak.

1. Gelen postalarla hemen ilgilenin. 
Genellikle gelen mektuplar ve faturalar vs posta kutusundan alınıp ya salon sehpasına ya da mutfak tezgahı gibi ortak bir alana konur ve orda kalır. Ama aslında o zarflarla hemen ilgilenilse bu kalabalık hiç yaşanmaz. İlk önce broşür vs içerikleri hemen geri dönüşüme atın ve sonra da diğer zarflarla tek tek hemen o gün ilgilenin. Faturaları eğer saklıyorsanız ilgili klasöre koyun, özel bir mektup vs varsa o kişiye iletin. Sizinse ve cevap gerekiyorsa hemen yazın. Postayı kendi gündeminizden çıkarın, kafanız rahat etsin.
2. Yemekten sonra bulaşıkları kaldırın. 
Yemekten sonra birçoğumuza bir rehavet çöküyor biliyorum ama lavabo ya da tezgahta biriktirmek yerine bulaşıklarla hemen ilgilenmek, sudan geçirip makineye kaldırmak ya da makine yoksa  elde yıkamak hem kirler kuruyup bulaşığı zorlaştırmadan o işi bitirmenize yardımcı olacak hem de sabah kalktığınızda temiz bir mutfağa uyanacaksınız.
3. Her sabah yatağınızı toplayın. 
Kişisel gelişim liderleri buna günün ilk başarısı olarak da bakıyor. Ya da dağınıklık dağınıklığı çeker diye de bakabilir ve yatak zaten dağınıksa neden kıayfetlerimi kaldırmak varken şuraya atmayayım ki diye düşünebilirsiniz. Gerçekten de güne nasıl başlarsanız öyle gidiyor, toplu bir yatak toplu bir oda o da toplu bir ev demek (abarttım mı dersiniz?).
4. Mutfak tezgahını boş bırakmaya çalışın.
Tezgahı temiz tutmaya alışınca elinize her geçen şeyi oraya koyma alışkanlığının da önüne geçmiş olacaksınız.
5. Her şeyin bir yeri ve her şey kendi yerinde olmalı. 
Her şey için bir yer belirlediğinizde evi toplamak çok daha kolay olacak. Her eşyanın bir amacı olmalı ve her eşyanın da bir yeri. Ve her günün sonunda her eşya kendi yerine geri konmalı. Çok basit ama uygulaması da bir o kadar zor: ) Ama her yeni güne “ferah” başlamanın da etkili bir yolu.
6. 1-2 dk’lık işleri ertelemeden hemen yapın.
Dağınıklık genellikle ertelemelerin sonucunda oluşur. Bu yüzden kendinize bir kural koyun. Eğer bir iş 2 dakikadan kısa sürede tamamlanabilirse onu hemen yapın. Çöpü dışarı çıkarmak, tencereyi ya da demliği temizlemek, çamaşırları makineye atmak…
7. Mekanları aşırı doldurmayın. 
Küçük bir alana çok şey sığdırmaya çalıştığınızda da dağınıklık yaratmış olursunuz. Çekmeceye konmuş gereğinden fazla çamaşır, banyodaki gereğinden fazla krem, şampuan vs, raftaki ıvır zıvırlar gibi. Ortalığı toplayayım derken boşlukları fazla fazla doldurmayın. Böyle alanlar gördüğünüzde de burda fazla olan ne, bir stoklama durumu mu var yoksa sadece alanın yanlış kullanımı mı ona bakarak o sorunu çözün.






2 yorum:

  1. En güzeli erteleme huyunu eğitmek... anında aldığın leyi geri yerine koymak bile süper oluyor.. ben buna dikkat ederim hep :)
    mutlu haftasonlarııı
    http://loveandsmile.wordpress.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Değil mi, erteleme konusu gercekten her alanda büyük problem

      Sil