15 Aralık 2016 Perşembe

TOMS, sosyal sorumluluk üzerine kurulan bir şirket


Konusu minimalizm olan bir blogda bir marka üzerine yazmak biraz çelişkili olabilir ama söz konusu marka tamamen iyilik üzerine kurulmuşsa ve insanlar eninde sonunda ihtiyaçları için alışveriş yapıyorlarsa yazmak gerek diye düşünüyorum.

Toms benim için espadrillerin pahalı bir şekilde geri dönüşü demek olmuştu. Birden sokaklarda herkesin ayağında eskiden moda olan espadrillerin çeşit çeşit renk ve desenlerde oluşu bende "amaaan bir şey de moda olmaya görsün, hemen suyu çıkar" düşüncesi yaratmıştı.

Derken 2014'te oğlum Kaan daha 3 aylıkken bir kampanya başladı, Toms'un çıplak ayakla çekilen ve belli bir hashtag'l3 yayınlanacak her fotoğraf için bir çift ayakkabı bagışlayacağı söyleniyordu. Kaan'ın minnak ayaklarını çekerek ben de katıldım. Sonra Bebek'te One Day Without Shoes (Ayakkabısız Bir Gün) etkinliği düzenlendi. Hepsine toplamda bakınca bir markanın satış ve bilinirlik için yaptığı dönemsel bir kampanya gibi görünüyordu. 

Oysa değilmiş. Dün katıldığım marka konferansında Toms'un Türkiye Genel Müdürü Rıfat Elhadef'in konuşmasından kısaca derlemek istiyorum, ben çok etkilendim. Belki başkalarına da ilham olur:

Toms zaten en baştan kurucusu Blake Mycoskie tarafından ihtiyaç sahiplerine ürün dağıtımını sürdürülebilir kılacak bir yatırım yapmak için kurulmuş. Yani sürekli olarak ayakkabı satışı çocuklara sürdürülebilir bir yardım hedeflemiş. Öyle bir kerelik filan değil; okul hayatı boyunca her sene bir çift ayakkabısı olacak şekilde yardım sağlanıyormuş çocuklara. 

Dün izlediğim konuşmaya göre okula gidebilecek bir ayakkabısı olması bir çocuğun okula gidebilme şansını &62 oranında arttırıyormuş. Bu aslında çok da tahmin edilemez bir gerçek değil. Bunun yanı sıra 10 yılda 70 milyon çocuğa (devam eden) ayakkabı temininde bulunmuşlar. Dün de Marka Konfereansı'nda farkındalık yaratırken bir yandan da Van'a 10.000 .çocuğa okul hayatları boyunca giyecekleri ayakkabıyı bağışlayacaklarını ilan ettiler. 

Toms hakkında bir çok yazı var. Ben yazıdaki rakamları dünkü konuşmadan aldım ama biraz eski de olsa daha detaylı rakamları şurdan ulaşabilirsiniz. Bir de 2014'ten Ayşe Arman röportajı için de buraya tıklayabilirsiniz.

Bu arada Toms'un adı da Shoes for Tomorrow (yarının ayakkabıları) sloganından geliyormuş. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder